Ember sword Blockchain gaming van Nederlands fabrikaat.
Gaming en blockchain ...?
Buiten de gamegiganten om wordt er door kleinere bedrijven al langer geëxperimenteerd met de technologie. Zoals Nederlander Loren Roosendaal en zijn team van Bright Star Studios, dat de blockchaintechnologie gebruikt om virtueel land in hun aankomende game Ember Sword te verkopen. Hij wil een "game-economie bouwen waarin mensen echt eigendom hebben over alles wat ze in de game verdienen".
Is dit ook zoiets als NFT ( non-fungible ) tokens ?
Voorwerpen, zoals wapens, huisdieren en zelfs het land in de game zelf zijn namelijk verbonden aan een blockchain. Maak je een zwaard met een bijzonder uiterlijk, dan wordt op een blockchain een aantekening gemaakt: dit zwaard is van jou. Verkoop je dat zwaard vervolgens weer door, dan wordt ook dat weer genoteerd in de blockchain. Dit soort eigendomsbewijzen staan ook wel bekend als non-fungible tokens (NFTs).
“In World of Warcraft kan je een cool zwaard niet zomaar van iemand anders kopen. Dat proberen mensen wel, achter de rug van de gamemaker om - ze hebben soms wel honderdduizend dollar over voor zo’n zwaard”, zegt Roosendaal. “Maar komt de maker erachter, dan ben je dat dure zwaard zo kwijt.”
Is dit alleen voor nerds of kan ik dit ook ?
Het was de schimmige wereld van ‘gold farmers’, mensen die urenlang elke dag World of Warcraft speelden om virtueel geld te verdienen dat ze voor echt geld konden verkopen, die tot inspiratie diende voor de blockchain-MMO. De markt die rond WoW ontstond was enorm veel geld waard - maar maker Activision Blizzard greep in op deze illegale handel. Roosendaal zag juist een gat in de markt.
Dus je kunt hier zonder teveel kennis geld aan verdienen?
Met andere woorden: spelers kunnen zelf geld verdienen aan het gamen. Een percentage van elke transactie gaat vervolgens naar Bright Star Studios.Wat wij willen is de waarde in de game delen met de spelers.
Is er ook kritiek ?
Buiten de wereld van de blockchaingame-liefhebbers klinkt bovendien veel kritiek. Spelers kunnen voorwerpen vrij met elkaar verhandelen, maar ze moeten daarvoor meestal gebruik maken van eigen cryptomunten van gamebedrijven - in dit geval, Ember, - die weer is te verruilen voor andere cryptomunten of dollars en euro’s. Zo ligt de macht uiteindelijk bij de mensen die genoeg kapitaal in zo’n cryptomunt hebben gestoken...
Waarom die vervuilende block-chain ? Is een spelopzet niet goedkoper ?
Oké, maar de blockchain verbruikt toch enorm veel energie? “We gebruiken een specifieke blockchain die op jaarbasis niet veel meer energie gebruikt dan een Nederlands huishouden, de Immutable X-blockchain. We willen ook goede doelen gaan steunen op het gebied van ecologie.”
Dat klinkt allemaal mooi, maar je kan je afvragen waarom hier sowieso gebruik wordt gemaakt van blockchain. Het is immers vrij simpel om een eigen markt op te zetten binnen je eigen game zonder van die technologie gebruik te maken.
Roosendaal koos voor deze methode omdat "blockchain opener is", zegt hij. "Iedereen kan alle transacties zien, het is transparant."
Is er al interesse in deze nieuwe game vorm ?
Er was interesse vanuit zo’n 35.000 mensen, zegt Roosendaal, die in totaal zo’n 204 miljoen dollar aan biedingen deden. Dat zijn niet allemaal individuele spelers. "Grote gamingguilds kopen bijvoorbeeld een stad in onze game. Dat kost 80.000 dollar voor een stad. Maar als je dat verspreidt over tweeduizend spelers, dan spreek je van 40 dollar per speler. Die stad heeft dan waarde voor ze als groep. Ze verkopen hem niet zomaar door, terwijl die stad op de secundaire markt alweer 1,5 miljoen dollar waard is......" !
info : https://embersword.com/
Laatste posts
- 02-10-2024
- Ripple krijgt principiƫle licentie van toezichthouders in Dubai (VAE)
- 23-06-2024
- JASMY - de Japanse Bitcoin
- 13-12-2023
- Daling dient als springplank voor Crypto / BTC opmars.
- 03-05-2022
- Koersduik voor crypto door Chinese beurs..........................???
- 01-05-2022
- Bretton Woods fase 3